Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel
Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.
Regjeringen har nå signalisert at de allikevel ikke vil overholde valgløftene om å redusere maksprisen for barnehageplass fra dagens 2330 kroner til 1750. Jeg har ikke mye til overs for politikere som lover seg bort, men her er jeg glad for at regjeringen tar til fornuften. Lommeboken min er glad for den reduksjonen som har vært de siste årene, men et sted går grensen. Enhver reduksjon av barnehageprisene går på bekostning av andre velferdstiltak, og hvor skal man kutte for at småbarnsforeldre skal få enda billigere barnehage?
Jeg er helt og absolutt uenig med deg. Barnehager burde være gratis. For hver krone barnehagene subsidieres med får staten inn i gjennomsnitt fire og en halv krone. Å subsidiere barnehager er utgifter til inntekts ervervelse for staten. Det er rett og slett god butikk å få så mange som mulig ut i arbeidslivet. Det burde komme oss til gode, vi som faktisk står for denne inntekten.
Barnehager burde være gratis, det samme gjelder SFO. Trygge barnepassordninger er en forutsetning for at småbarnsforeldre skal kunne jobbe.
Vi som småbarnsforeldre skal fø og kle fem stykker ut fra våre to lønninger, vi har da utgifter nok som vi har til det om vi ikke skal betale for barnepass i tillegg.
For øvrig synes jeg dette er et løftebrudd så stort at man ikke behøver å skylde på regjeringsslitasje hvis dette slår negativt ut for regjeringspartiene. Det grenser for hvor mange løfter som kan brytes uten at folk husker det. Manns minne blir påstått å være omkring 14 dager. Kvinners er normalt en del lenger enn som så.