Sv: MME - Når vi snakker om tradisjonell tankegang om kosthold
Opprinnelig lagt inn av zol, her.
Her vil jeg egentlig komme med en lang avhandling om at ja dette er et reelt spørsmål som bare føyer seg inn i rekken av ubesvarte spørsmål om MME. Det forskes alt for lite på MME. Sammensetningen kunne, som Veronal antyder, nok vært gjort mye bedre - men siden det ikke lønner seg lar de være. I tillegg påstår noen at MMEen vi får i Norge er dårligere enn den som fåes i utlandet. Noe særlig hold for denne siste påstanden har jeg ikke funnet, men mer forskning og åpenhet rundt dette viktige næringsmiddelet hadde hjulpet mye. Jeg skal ikke komme med avhandlingen min .
Her er forøvrig forskriften som regulerer sammensetning, merking, markedsføring, reklame og omsetning av MME og tilskuddsblandinger (MME2).
Var jeg deg ville jeg skrevet til Sosial og helsedirektoratet og stilt samme spørsmål. Du kan selvfølgelig også sende mail til produsentene - men de har strengt tatt ikke lov å svare deg. Får du svar fra shdir eller produsenter vil vi høre om det!
Kom gjerne med avhandlingen din! Og takk for link (kunne ha funnet den selv men *lat*).
4.1 Bare følgende karbohydrater kan benyttes:
-laktose
-maltose
-sakkarose
-maltodekstriner
-glukosesirup eller dehydrert glukosesirup
-prekokt stivelse naturlig fri for gluten
-gelatinisert stivelse naturlig fri for gluten
Hmm . Dette er jo bare sukker (bortsett fra stivelsen som raskt blir sukker når det kommer i blodet).
|