Tråd: Pizzasaus
Vis enkelt innlegg
Gammel 14-09-07, 08:52   #27
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pizzasaus

Vi lager også tomatsaus (brukes til pizza, i lasagne og til divese pastaretter). Lager et stort forråd som fryses ned i isterninger.

Lager på slump, men det blir noe sånn som dette:

4 pakker hermetiske tomater
1 boks tomatpuré
En skvett chilisaus hvis jeg har noe i kjøleskapet
2-4 finhakket løk
Noe/endel olivenolje (kanskje 1/2 dl?)
Noe/endel balsamicoeddik (kanskje 1/2 dl)
Litt honning
Litt sennepspulver
Litt/noe salt
Noe pepper
Så mye basilikum som jeg har igjen på planten (finhakket)
Diverse andre tørkede krydder jeg har tilgjengelig (timian, rosmarin, oregano, paprika, chili)
1 hvitløk (finhakket)

Småkoker (tomat reduserer overflatespenningen pga. et spesielt enzym i tomater som gjør at det koker veldig lett) lenge (minst 1/2 time) uten lokk. Når den er ferdig så kjører jeg den i blenderen for å få den myk og glatt. Fryser ned i isterninger.

Pleier å lage pizzadeig mens jeg koker sausen - lager en stor porsjon av 1 kg hvetemel og halvsteker pizzabunner med tomatsaus på som jeg fryser ned i en stabel.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat