Sv: Julegavetanker, 2025
Jeg har som indre regel at vi først skal feire bursdag for knerten før jeg begynner å tenke på jul. Han har bursdag om to dager.
Da kommer det veldig snart til å gå ut en melding til alle "besteforeldre" (de er mange slike hos oss) om hva de ønsker at jeg strikker til dem i år. De pleier å ønske seg sokker, luer, votter eller skjerf. Og så starter jeg produksjon av dette.
Jeg har egentlig alltid vært en jule-grinch og strever spesielt mye med presanger. Jeg synes at jeg kjøper så mye "unødvendig". Men mannen min har en helt annen innstilling, og koser seg med å finne gaver han håper at mottakeren vil like. Uten å bekymre seg for om det er noe de faktisk trenger. I fjor forsøkte jeg å ta til meg noe av hans tilnærming, for jeg så at vi egentlig traff ganske godt med det i fjor. Så i år igjen, så skal jeg gå inn med positive tanker. Voksne folk som "har alt" blir faktisk glade for noen ekstra fine lys, håndklær, en kul kopp eller noe annet man finner på.
Ellers er jeg forunt med en datter som har all den juleoptimismen som jeg mangler. Hun henter inn ønskelister fra alle fettere og kusiner og handler inn. Jeg trenger bare å betale, og hun holder seg alltid innenfor budsjettrammene.