Vis enkelt innlegg
Gammel 05-08-25, 19:42   #6
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppdeling av griseslakt

Jeg er også helt på jordet her, dette har jeg ikke greie på, rett og slett.

Det er proffe kjøttskjærere som skal partere slaktet. De vil ha en liste over hva vi vil ha og de var skrevet «nb! Ikke bruk samme stykningsdel flere ganger!» Jeg blir usikker av slikt.

I utg pkt vil vi ha ribbe nok til et par middager (2 stk a 3 kg feks). Vi vil ha noe svinekjøttdeig og noe svinemorr (grovmalt kjøttdeig med litt ekstra fett i). Vi vil også ha en skinke, vi tenkte egentlig to, men jeg tror det holder med en. Bruker vi da den andre bakskinken til skinkestek? Eller hva? Vi vil også ha knoker, stekeflesk, koteletter… nakkekoteletter er også ok, men kan nakken brukes til noe annet også? Fileter… annet?

Vi skal ikke ha spekk, bein, hode (selv om jeg vet det kan bli god sylte) og vi trenger heller ikke labbene. Men gjerne leverpostei av lever…. Den aktuelle kjøttforretningen lager fantastisk leverpostei, medisterkaker og veldig mye annet godt, og det kan vi altså bestille av vårt kjøtt.

Floksa, hvor mye kjøttmat blir det av en gris, altså omtrentlig i kilo? Jeg er spent på om fryseren er stor nok… skal ha plass til 15 kg storfekjøtt og noen kilo elg også. Sist år var slaktevekt mellom 90 og 125 kg iflg bonden.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat