Tråd: Gruffetråd
Vis enkelt innlegg
Gammel 06-06-25, 10:49   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråd

Skjønner at den artikkelen føles veldig ubehagelig. Jeg syns det er dønn ubehagelig når det snakkes om livsstilsfaktorer knyttet til kreft også. Jeg var føkkings kjernesunn da jeg fikk kreft, og SÅ SIER DU LIKSOM AT DET ER MIN SKYLD?!?

Men det er jo alltid flere faktorer, og uflaks er en veldig vesentlig faktor for mye, men det har det tross alt begrenset verdi å snakke om, i forhold til ting man kan gjøre noe med.

Snakket med en kollega om dette (skjerm/autisme) i lunsjen dagen før artikkelen kom ut. Han har to autistiske barn, og er laaaaangt mer informert enn snittet (også av fagfolk, vil jeg påstå), på området. Han tok seg fri fra jobb i to år for å jobbe utelukkende med dette da eldste fikk diagnosen, og driver fortsatt med det. Han tegnet opp en slags matrise: Man har genetikk/uflaks på den ene aksen, fra født med "ingenting" til "tungt autist" og så har man miljøfaktorer på den andre, og det inkluderer også skjerm, mente han, samt masse andre ting, blant annet språkutvikling (som min kollega er spesielt opptatt av, og jobber med).

Når det er så ekstremt mye mer sannsynlig å få autistiske barn når man er to utenlandskfødte foreldre, så peker jo det på at miljøfaktorer MÅ bety ganske mye, og særlig det med språk. Slektsnære ekteskap kan forklare noe, men ikke alt, vil jeg tro?