Sv: Den store tråden om te
Jeg er periode-tedrikker, og det blir jo ekstra godt når man gjør det skikkelig.
Jeg bruker ikke tekanne. Jeg drikker nesten aldri mer enn én kopp, og da blir det bare kaldt i kanne. Men om man bruker så er det viktig å varme den opp først, hvis ikke forsvinner bare varmen fra teen raskt.
Jeg liker å kjøpe te på Spill the tea, Black Cat, Perchs og Palais des Thes. Alle har nettbutikk, samt fysiske butikker i Oslo. Palais des Thes har butikker også andre steder. På spill the tea kan du lære mye om te og brygging også.
jeg ender ofte opp med å bruke en slags teklype/tett sil som senkes ned i koppen, selv om det ikke er optimalt, rett og slett fordi jeg har så mange fine (en dinosaur! En ubåt! Dødsstjernen!). Teen får ikke utvidet seg skikkelig, og blir bløtt opp ujevnt. Så jeg prøver i det minste å bruke en veldig mye større klype/sil enn teen jeg putter oppi.
Men jeg har også en bitteliten kanne med veldig finmasket metallsil, de kan du også få kjøpt løst. Jeg foretrekker siler man kan gjenbruke, framfor engangs. Du finner billige, finmaskede metallsiler på Søstrene Grene og mange andre steder.
Også er det enormt forskjell på te når man faktisk brygger det riktig med tanke på tid og temperatur.
Favorittsmaker:
Earl Grey med blå blomst
Jeg har en fantastisk japansk sencha fra Gravaak Teatelier i Trondheim, men ser ut som det er noe feil på siden deres.
Tastingboksen fra Perch er en økonomisk måte å teste litt ulike smaker på. Du får ca to kopper pr dose. Det står beskrevet tid og temperatur på alle sammen. Jeg liker kronprinsesseblandingen deres veldig godt.
Hos Palais des Thés liker jeg godt Hammamblandingen, den finner du både i sort, grønn og rooibos.
Sist redigert av Tallulah : 25-04-25 kl 09:46.
|