Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?
Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.
Jeg er litt preget av info som advarer mot å lage settepotet av egen avling, for å unngå sykdommer. Men frø er ok, altså?
Frø er ok å samle selv. Men man skal helst ikke så tomaten du har kjøpt i butikken, eller popcornmaisen, fordi de kan være behandlet på måter som gjør at de passer til mat, men ikke dyrking. Greia med potet er at de kan være bærere av sykdommer, så du skal aldri kjøpe potet eller løk i Sverige og ta med over grensen (ikke til spising en gang), og du skal ikke setter poteter fra butikken i jorda.
Men jeg skjønner godt at du kan bli forvirret. Jeg husker vagt at det var noe for noen år siden der bl.a. kulturarvtomater var truet fordi man prøvde å få igjennom en lov om at man bare skulle dyrke frø fra (visse?) produsenter? Husker ikke helt detaljene.
Opprinnelig lagt inn av Blå, her.
Hvis jeg ikke husker feil så er det greit å ta settepoteter av egen avling, dersom den i utgangspunktet er basert på godkjente settepoteter. Det som er problematisk er å bruke vanlige matpoteter til settepoteter.
Jupp. Men man skal være litt forsiktig med potet fra egen avling også: https://www.forskning.no/landbruk-ma...nhagen/2024804