Sv: Beredskapslager hjemme
Vann må vi seriøst få på plass, mer enn de 10 literne fordelt på to dunker kjøpevann vi har i hus. Jeg tenker holdbarhetne på dem er langt over den datoen som står på.
Vi kjøper stort sett tre pakker havregryn om gangen, det går jenvt og trutt unna så vi kjøper nye når vi slår den sitse over i boksen, senest. Jeg sjekket i morges, den som står der har holdbar til januar 26. Jeg har leverpostei holdbar til 2028 som kommer til å være spist opp før sommerferien 25.
Vi kan jo alltidlagre noen sånne poser med vakuumert tørrmat på pose, sånne til friluftsliv, vi driver ikke så mye med sånne aktiviteter men det er jo enkelt. Kan kanskje amake oss gjennom noen på tur, faktisk komme oss litt mer på tur
Batterier har vi alltid mye av, men ladebanken er aldri der når vi trenger dem om somregl uten strøm, dog har mannen kjøpt en dings som gjør robyo-batteriene hans om til ladebank med to usb(eller usbc? husker ikke) uttak, og et par sånne har vi alltid oppladet så vi har sånnsett greit med ladekapasitet til mobil/nettbrett/pc, og vi har lys og arbeidslys som kan bruke sånne så vi har greit med lys også. vi har masser av telys og stearinlys og i alle fall noe ved til alternativ oppvarming.
Så å få på plass mer vann, status på hva vi har av gass til grill og kokeapparat, kanskje har vi ikke så mye nå som det er vinter, det er jo en lett sak å gjøre noe med, mer oversikt over maten og noe med langtidsholdbar mat, kanskje litt ekstra ved, dog vi har nok for en stund og min far har til evigheten så i tilfelle krise vet jeg at vi sikkert kunne fått til et års forbruk fra ham. men mest av alt vann. 5 stykker i hus, da er ikke 10 liter vann lye. Det er tilgang på vann uite, i alle fall til renhodl og å skylle ned og densalgs, og som kunne kokes vil jeg anta, men vi bør nok lagre mange flere liter vann. Det kommer dog da også inn i dette bildet at vi må rydde et par boder, så får vi også PLASS til å oppbevare alt dette vannet, for et er vel ikke helt greit å ha det i garasjen? (Selv om det aldri er biler i garasjen?) men det ryddeprosjektet er uansett på trappene, så det skal vel ordne seg på et vis. Noen enkle 1,5 liters flasker kan jo også lett stables her og der og vil hjelpe mer enn ingenting. Det er sånne der 20 liters duker jeg ikke ser fo meg hvor vi skal gjøre av.