Vis enkelt innlegg
Gammel 06-03-25, 08:39   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male innedører?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg så for meg at man måtte ta av alle dørene og da gjør man jo mye av den jobben som er å bytte dem, men man må kanskje ikke det?

Hva slags maling bruker man? Og farge?

Begge deler kommer an på materialet i dørene, og hvor gamle de er. Er det et gammelt hus; fra før masseproduksjon, kan det væe litt styrete å finne rett størrelse. Er det nyproduserte dører så er det ikke noe problem, men dører kan være ganske dyre om du ikke skal ha pappdører.

Om du skal male og de er i tre, ikke bare "trefarget" som du skriver, så må du finne ut om de er behandlet med noe. Er de oljet? Lakket? Ubehandlet? Er de oljet så må du snakke med malingsbutikken hva de anbefaler å male dem med, så det sitter. Er de lakket må de pusses, og samme gjelder her; hør hva slags maling du kan bruke. Er de ubehandlet så må de også pusses, kvistlakkes og grunnes. Om de er i tynn finér (typ teakdører fra 50-70-tallet) så kan de knapt pusses, for de er så tynne. Personlig syns jeg ikke de bør males heller, det blir aldri pent.

De må også sparkles, om de har sprekker, hull eller andre merker.

Vi hadde en plan om å male dørene her, som har vet malt og deretter lutet en gang på nittallet. De er fortsatt ikke malt, og nå lever vi godt med det. De er også så gamle at de ikke er i noe standardstørrelsen.

Sist redigert av Tallulah : 06-03-25 kl 08:49.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat