Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?
Jeg lager ofte teorier for å fylle inn hull, men det handler om at jeg liker å skjønne hvorfor folk gjør som de gjør. Jeg er rett og slett interessert i hvilken motivasjon som ligger til grunn, og hva folk kan ha opplevd, for å velge det ene eller det andre i en gitt situasjon. Men jeg har (stort sett, tror jeg) ganske klart for meg hva det er jeg faktisk vet, og hva det er som er mine teorier. Jeg bli veldig overrasket når jeg blir presentert for noe jeg vet er en teori, som andre har laget til sin egen sannhet om hva som faktisk skjedde, eller hva noen faktisk har tenkt i en gitt situasjon. Spesielt når noen forteller meg hva jeg har tenkt eller gjort, når jeg veldig godt vet at det ikke var tilfellet.
Jeg tror det er ganske vanlig at man lager teorier for å fylle ut informasjon. Så er det veldig forskjellig om man selv opplever teoriene som "sannhet", eller om man vet at de er "teorier". Og så tror jeg det kan være ganske lurt å være bevisst på hvilken type person man er, fordi det har noe å si ift om man lett adapterer historier som ikke nødvendigvis er sanne som sannheter, fordi de passer med de teoriene man ønsker skal være sanne, eller det man tenker er sant.
Jeg har nok mye lettere for å tenke at "hm, men det du forteller nå, det vet du jo ikke, så da lar jeg den delen stå mer åpent i eget hode". Mens andre jeg kjenner ikke er sånn i det hele tatt, de adapterer den teorien de selv syns passer best som en "sannhet".
|