Vis enkelt innlegg
Gammel 16-01-25, 11:14   #17
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?

Det med karensdag er jeg ganske så sikker på at ikke vil løse det reelle problemet med sykefravær.
For det første har jeg skjønt det sånn at det største problemet er langtidssykefravær. De treffer man ikke med karensdag. Det andre er at det finnes mennesker som rett og slett ikke har råd til å miste lønn en dag. Da ender man opp med folk som går syke på jobb og potensielt smitter kollegaer og andre.

Jeg tror veldig mye kan (og burde) gjøres på arbeidsgiversiden og på systemnivå før man rører sykelønnsordningen.Arbeidstakere i mange bransjer jobber under stort press med en forventning at man dekker opp når det trengs.Mange strekker seg så langt de klarer over lang tid, og så ender det med utbrenthet e.l.
Forslaget om karensdag oppleves som en måte å få ned kostnaden ved sykefravær på uten å egentlig gjøre noe med problemet.

Jeg jobber i helsevesenet, og når jeg jobber overtid er det ikke snakk om en time her og tre timer der. Da jobber jeg 8-10 timer ekstra (dobbelvakt eller ekstravakt på en turnusfri dag). Og det er ikke alltid jeg har tid til en ordentlig spisepause engang i løpet av 17-18 timer på jobb.Hadde dette vært noe som skjedde i ny og ne klarer man det fint, men for mange er dette en del av hverdagen. Og den hverdagen er slitsom over tid, og de færreste klarer å stå i det over mange år. Man får mye sykefravær og man får høy turnover.
Å gjøre noe med disse utfordringene ville vært et bedre sted å starte. Men det koster penger.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat