Vis enkelt innlegg
Gammel 12-01-25, 14:16   #22
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bøker lest i 2025

Januar

1. Feliz Navidad - Selma Lønning Aarø Til tider morsom, bedre enn andre bøker i samme sjanger. Lettlest, lettfordøyelig og fornøyelig.

2. Sameproblemet - Kathrine Nedrejord Et nytt perspektiv på den norske stats forsøk på homogent samfunn, eller nytt er det vel ikke, men absolutt viktig. Godt skrevet og både personlig og ikke.

3. Flukt. 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet - Kristina Quintano En veldig sterk dokumentar om flyktninger. Jeg gråt meg gjennom hele boka. Allerede i innledningen om forfatteren som tar opp en plass til et liv som kan reddes i helikopter over Middelhavet, var jeg i gang. En viktig bok, og jeg klarte ikke unngå å tenke på alle historiene som aldri kommer til å bli fortalt.

4. Sommeren med Balder: prosa, dikt, dagbok - Øyvind Berg En slags dagbok ispedd med haikudikt og betraktninger om livet. Grei nok men ikke en bok jeg kommer til å huske særlig lenge.

5. True Crime - Romy Hausmann En slags dagbokberetning om hva som gjør et menneske til morder. Noen kjente saker som jeg har hørt på podcast, bla. men ikke sånn superinteressant.

6. Sandwich - Catherine Newman En helg med Rachel og familien hennes. Hun er i femtiåra og i overgangsalderen, og det er en god del gjenkjennbare situasjoner. Litt humring, noe masete og jeg har lest bedre bøker om midtlivskriser enn denne. Denne er sånn midt på treet.

7. Sjøfareren - Erika Fatland Hun gjør det igjen. Nok en bok hvor det er mange historiske fakta blandet med reises hun gjør. Denne gangen i fotsporene til portugisiske sjøfarere. Det er utrolig hvor lyst jeg har til å reise igjen. Jeg liker vanligvis ikke denne type bøker, men Erika Fatland sine bøker er utrolig godt skrevet.

8. Ikke mennesker jeg kan regne med - Kyrre Andreassen Utroskap, sjalusi, vennskap og bygdesladder. Og ikke fra en manns perspektiv, men Linda sitt. Modig gjort av en mann kanskje, men han klarer å skape en troverdig karakter, om ikke jeg tror på alt hun forteller. Liker språket hans, og føler at jeg har lest mange bøker om akkurat denne aldersgruppen og tematikk i det siste, og denne er vel av de bedre i den sjangeren.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat