Å lære en amerikansk tenåring norsk
Vi har fått en utvekslingselev fra Pennsylvania i hus! Hun fyller straks 18 og fremstår som gløgg og lærevillig, men snakker ikke noe særlig norsk etter snart fem måneder i landet. Hun går i en vanlig norsk klasse og har ikke gått på noe norskkurs eller fått norskundervisning på annet vis. Slik jeg har oppfattet det, ønsker hun egentlig gjerne å lære, men synes det er flaut å prøve seg på å snakke. (Hun forstår nok det aller meste som blir sagt.) I tillegg kommer jo dette med at veldig mange nordmenn gjerne vil øve på engelsken sin.
Jeg burde egentlig kunne hjelpe henne litt, tenker jeg - norsk- og engelsklærer som jeg er i bunnen. Erfaring med undervisning har jeg dog lite av, og i alle fall ikke i norsk som fremmedspråk. Er det noen som kjenner til en bok vi kan kjøpe for å komme i gang med litt strukturert hjemmeundervisning? Eller er det kanskje aller best å bare tviholde på å snakke norsk her hjemme, så langt det går? Hun virker ikke å ha noen norsk omgangskrets, og nå bor hun en halvtimes reisevei unna skolen sin. Hun skal være hos oss i tre måneder.
Tar gjerne imot innspill!