Vis enkelt innlegg
Gammel 06-01-25, 14:33   #1
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Å lære en amerikansk tenåring norsk

Vi har fått en utvekslingselev fra Pennsylvania i hus! Hun fyller straks 18 og fremstår som gløgg og lærevillig, men snakker ikke noe særlig norsk etter snart fem måneder i landet. Hun går i en vanlig norsk klasse og har ikke gått på noe norskkurs eller fått norskundervisning på annet vis. Slik jeg har oppfattet det, ønsker hun egentlig gjerne å lære, men synes det er flaut å prøve seg på å snakke. (Hun forstår nok det aller meste som blir sagt.) I tillegg kommer jo dette med at veldig mange nordmenn gjerne vil øve på engelsken sin.

Jeg burde egentlig kunne hjelpe henne litt, tenker jeg - norsk- og engelsklærer som jeg er i bunnen. Erfaring med undervisning har jeg dog lite av, og i alle fall ikke i norsk som fremmedspråk. Er det noen som kjenner til en bok vi kan kjøpe for å komme i gang med litt strukturert hjemmeundervisning? Eller er det kanskje aller best å bare tviholde på å snakke norsk her hjemme, så langt det går? Hun virker ikke å ha noen norsk omgangskrets, og nå bor hun en halvtimes reisevei unna skolen sin. Hun skal være hos oss i tre måneder.

Tar gjerne imot innspill!