Sv: "Må" man vaske sengetøy før bruk?
En gang tok min sønn på seg en helt ny, uvasket tskjorte som han fikk i gave. Han fikk utslett og ble helt rosa der tskjorta hadde vært på kroppen hans. Det var skikkelig sært å se på for det så ut som om han hadde på seg ei rosa tskjorte under den nye, utslettet hadde helt rette linjer og stoppet akkurat der plagget stoppet på ermer, hals og ryggen. Vi har siden ikke tatt på oss nye tøyplagg uten å vaske dem først.
Det er også lurt mtp overskuddsfargen i plaggene, er du i tvil vask noe nytt med sterke farger sammen med noe hvitt. Du ser det veldig tydelig. Vi tenker som regel ikke over det, men når en ser effekten på denne måten forstår en hvor mye overskuddsfarge, kjemikalier og grums som faktisk finnes i plaggene når en kjøper dem.
En ting til: nytt betyr ikke rent. Hvordan lages plaggene? Hvordan oppbevares de før de kommer til butikken? Fabrikker og lagerhall er ikke akkurat kjent for å være rent? Og hvor mange mennesker har tatt på plagget før deg med sine skitne hender? Hvor mange ganger har jeg ikke sett folk ta seg til munnen, nesen eller skrittet uten å vaske hendene etterpå? Eller barn som tørker seg på det de gikk forbi i farta? Sannsynligvis helt ufarlig, men skikkelig ekkelt om en lar seg begynne å tenke i de banene.. blir smårar av det jeg..
|