Sv: [SpinOff] Retro-mat
Å her var det mange minner. Jeg har spist det meste av disse tingene som barn, og det var mye jeg ikke likte (hahaha, skrev akkurat i en annen tråd at jeg spiser alt, men ikke disse tingene her, nei!).
Lever og røkt torsk var det verste. Og fiskemåltider var alltid med kokt fisk, poteter, gulrøtter og smeltet smør, tror vi hadde veldig lite andre grønnsaker. Likeså blodpudding (som jeg tror vi slapp å spise). Også laget mamma lutefisk med hvit saus og kokte gulrøtter. Jeg likte ikke det, heller, men elsker lutefisk nå, med riktig tilbehør (bacon, lefser, ertestuing, brunost etc.).
Husker også godt at champinjong og asparges kun fantes på bokser.
Også husker jeg pizzaen mamma laget. Hjemmelaget bunn med ketchup, strimler av salami og ost. Ingenting annet. Og pølse med makaronistuing (makaroni med hvit saus og ketchup). For ikke å snakke om hvis vi hadde ost og kjeks; Da var det ikke mye annet enn brie og sånne smøreoster med pepper eller appelsin å få tak i. Og port salut. Veldig eksotisk. Hahaha.
På den annen side hadde vi reker og krabber før mange venner hadde det. Og pappa hadde noen eksotiske oppskrifter han hadde lært av kokken på en båt han var; Kylling i karrisaus bl.a. som var kjempegodt. Men stort sett gikk det i noe kjøtt eller fisk med disse fæle, melne potetene. Det gikk mange år da jeg flyttet for meg selv før jeg kokte poteter til middagen. Det hadde jeg fått nok av.
Mormor inviterte ofte til søndagsmiddag. Da var det svinestek med mormorsaus og poteter og blomkål. Festmåltid!
Mamma liker fortsatt godt disse retrorettene, hun har ofte skjell med fiskeboller og erter, lever, blodpudding og røkt fisk. Heldigvis har hun andre ting når jeg kommer.
|