Sv: Forstår du formuesskatt på ikke-noterte aksjer
En grunderkollega hadde vært innleder på seminar med Vestres tidligere rådgiver (fra da han var næringsminister, hvis jeg husker det riktig), og de diskuterte formuesskatten. Hen visste ikke hva unoterte aksjer var. Så jeg tror det er mye uvitenhet her. Jeg skjønner det i grunnen godt. Skattejuss er jo helt grusomt kjedelig. 
Jeg vet hva det er og vet nok om verdsettelse av selskaper til å skjønne konsekvensene. Blant annet at norsk eierskap forfordeles (i den opprinnelige betydningen av ordet) i en så stor grad at selskap etter selskap går over til utenlandske eiere. Det er også den direkte grunnen til utenlandsk eierskap i norsk vind (den kraften selges på ppa-avtaler som gjør investeringene veldig forutsigbare, og parkene driver omtrent seg selv - det er null problem å eie dem fra avstand. Perfekte for tyske pensjonsfond, som er en typisk vind-eier. Og en norsk eier vil gjøre samme regnestykket og få et lavere tall på hva investeringen er verdt - det er alltid bedre for en utenlandsk eier å kjøpe et norsk selskap, enn en norsk. Hver gang. )