Sv: Navn for "mannearbeid"
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg synes å rense sluket er en underkategori av vasking.
Nå ble jo hele tråden en tråd om sluk, men jeg mener jeg vasker sluket når jeg tar opp hår/lo fra sluket fra oversiden. Mens når jeg løfter opp lokket og vasker under så renser jeg sluket. Har liksom aldri falt meg inn at man kan bruke samme ordet om begge ting.
Opprinnelig lagt inn av Neket, her.
Enig i at rense sluk er mannearbeid. Jeg nekter ass. Resten er husarbeid eller vedlikehold.
Det er jo mulig at ordet mannfolkarbeid (vet ikke helt hvor ordet mannearbeid kom fra, da jeg laget tråden - dårlig hukommelse?) kan være en eufemisme for "arbeid jeg ikke gidder å gjøre". Kvinnfolkarbeid var et ord som aldri ble brukt hjemme hos oss, men jeg vet hva "den vanlige" definisjonen er:
Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.
Indretjeneste er forresten et ord jeg bruker ofte. Det innbefatter alt innenfor hjemmets fire vegger.
Helt nytt ord for meg! Takk 
Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.
Mange av de arbeidsoppgavene som går i sekkebetegnelsen der faller vel også under den gamle kategorien "kroppsarbeid"? I hvertfall det som er tungt, må sjaues, snømåking, graving osv?
Ja. Jeg kjenner ordet, men bruker det ikke selv (og har ikke hørt det i vanlig tale som jeg kommer på? )