Vis enkelt innlegg
Gammel 19-11-24, 12:26   #3
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fyring uten å sote ned glass

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Vi har nettopp flyttet i hus, og her er det to peiser. Den ene har glass på tre sider (Nordpeis Q34-UL). Problemet er at glassene sotes ned i løpet av kort tid, og jeg er allerede lei av å vaske de. Jeg har fulgt Nordpeis sin guide for fyring og veden er tørr og fin. Må jeg la det brenne sånn ordentlig mye liksom? Jeg prøver å skru ned luftinntaket etterhvert som det har tatt ordentlig fyr slik at det ikke blir sprengfyring liksom, og da blir flammene litt blå og dunkelt. Er det da det går over til å sote kanskje? Må jeg ha på mye luft hele tiden? Kan flammene gjøre glassene rene liksom?

Noen med hacks, tips eller råd?

I min ovn, så får jeg svarte glass om jeg brenner med for mye eller liten trekk. Det brenner seg rent igjen om jeg justerer trekken, så vi vasker ikke glassene noe særlig ofte. Men mye trekk (om jeg husker det) når det brenner tomt i, eller på slutten av fyringen for dagen.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat