Sv: Er norskprodusert mat viktig?
I likhet med flere her så ser jeg viktigheten av at Norge skal produsere mat. Det er likevel ikke dette som står øverst på prioriteringslista når jeg skal stemme på parti ved valget.
Jeg regner meg som en veldig bevisst kunde når det gjelder å balansere bærekraft, dyrevelferd, miljø, klima og etikk under handlerunden. Det krever mye planlegging og tankevirksomhet da jeg har stramme økonomiske rammer, men jeg kommer som regel i mål. Har ikke økonomi til å handle på Rekoringen, men kjøper heller ikke EMV-varer eller mat hvor ikke dyrevelferd mm er ivaretatt. Jeg sjekker opprinnelsesland og unngår brands og land jeg boikotter, kjøper norsk når det er mulig og spiser ganske sesongbasert med mye frukt og grønnsaker. Ingenting fancy, det går i rotgrønnsaker og frukt fra Hardanger, pluss havregryn, bønner og linser. Norske meieriprodukter og en sporadisk kyllingfilet. Kjøtt har jeg verken økonomi til eller særlig lyst på, - dvs jeg liker kjøtt, men synes ikke det er verdt prisen - men kjøper en sjelden gang hvis jeg inviterer til middag, men det blir mest vegetar eller kylling da også.
Det kan være en liten utfordring å leve både billig, bra og i tråd med alle preferansene jeg har nevnt over, men det lar seg absolutt gjøre med god planlegging og kreativ matlaging.
|