Sv: Er norskprodusert mat viktig?
Sitat:
Kommer landbruk til å være med når du vurderer hva du skal stemme?
Jeg skulle gjerne hatt det med, men for meg er det veldig uklart hva partiene egentlig står for. De fleste har vel nærmest noen veldig tydelig politikk. Det som er sikkert er at Senterpartiet ikke får min stemme uansett.
Jeg er veldig opptatt av at vi skal være sjølberga og at matjord skal beholdes. At bøndene skal få sin del av kaka, den som det nå ser ut til at Reitan m.fl. øverst i toppen tar det aller meste av.
Jeg handler fra Reko-ringen så ofte jeg får det til å passe. Og synes godt vi kan ha mer kjøttproduksjon, ikke mindre. Så reint som det produseres her til lands, lite antibiotikabruk sammenliknet med så å si alle andre i hele verden, så tenker jeg at dyrt, norsk kjøtt kan bli et nisjeprodukt ute i verden hos dem som vil ha rein mat og kan betale for det.
Sitat:
Greier du å se at landbrukspolitikken ikke handler om bønder men om mat?
Absolutt. Alt for mange ser seg blind på overføringene uten å se at dette bidrar til sjølberging.
Sitat:
Er det viktig nok med innenlands matproduksjon eller skal vi belage oss på import?
Jeg synes norsk matproduksjon er viktig. Noen ting passer i utgangspunktet dårlig å produsere her, men får vi til mer varmegjenvinning fra industri på småsteder som ikke har grunnlag for fjernvarmeutbygging, så vil det være store mengder varme tilgjengelig som kan brukes til alt fra tomater til avokadoer og mer eksotiske frukt og grønnsaker som trenger andre forhold enn dem vi har utendørs her til lands.
Sitat:
Og ikke minst, tror du maten blir billigere om vi importerer?
Noen ting vil nok alltid være billigere å importere. Selv om vi får til varmegjenvinning, vil ikke alt kunne dyrkes her på en økonomisk bærekraftig måte, så noe import må vi absolutt regne med at vil være billigere enn norsk produksjon, men jeg tror vi kan importere en god del mindre enn i dag hvis norsk landbruk blir sett som viktigere og høyere på prioriteringslista enn det som er tilfelle per nå.