Sv: Er norskprodusert mat viktig?
Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.
Nei. Det ble fart i denne tråden når Tjorven brakte inn nyanser og perspektiver.
Jeg tror ikke skarp retorikk om matmangel vekker folk. Jeg tror heller det gjør at folk lar være å engasjere seg. Det blir for langt unna den virkeligheten folk flest står i.
I aktivisme og lobbyisme er jobben å argumentere for at din sak er viktigere enn alt annet. Hvis man ønsker å påvirke hvordan folk stemmer, derimot, så må man bruke en retorikk som har litt mer balanse og helhet. Og som gir gjenkjennelse og tar på alvor kompleksiteten i den verdenen velgerne lever i.
Litt av utfordringen er at det ikke egentlig finnes noen å stemme på.
For det er veldig lite realistisk å få en helhetlig endring av politikken slik de forskjellige partiprogrammene er utformet i dag. Alle har noe bra, mange har mye bra, noen har en del helt ville ting, ingen har løsningen for alt.
Også er det jo også spørsmålet om hva som er løsninga?
Hvor langt skal vi?
Hva er viktigst?
Og ikke minst, hvor mye penger er det greit å bruke?
I (innen) februar skal Stortinget behandle nytt tallgrunnlag for bøndene.
Det er en stor og viktig sak som angår norsk matproduksjon i lang tid og vil være avgjørende for om vi får en fortsatt nedgang i selvforsyninga (i dag ca 38%, målet varierer med hvem som styrer).
Prislapp på det som vil trekke landbruket i «riktig» retning (det kommer jo an på øynene som ser) er ca 12 milliarder.
Det vil gjøre landbruket økonomisk og menneskelig bærekraftig ( i dag er det i stor grad finansierer av lønnsinntekt og bondens helse) og vil også gi matproduksjonen økonomisk kraft til svært nødvendige og viktige omstillinger både ifht klima og dyrevelferd.
Pr i dag ligger det ikke an til flertall for dette.
Sv, Rødt, MDG og KrF vil kunne danne flertall dersom sp og ap hadde vært villige. Det er de ikke, pr i dag.
Jeg tror dessverre ikke kampen for ærlige tall i landbruket er noe som hverken vekker eller intresserer folk flest.
Faren for sult og import av kjøtt fra land med en dyrevelferd vi helst ikke vil assosieres med er derimot noe folk bryr seg om. Dessverre må vi ha det første (ærlige tall) for å jobbe med trygget for det andre.