Sv: Er norskprodusert mat viktig?
Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.
Nei. Det ble fart i denne tråden når Tjorven brakte inn nyanser og perspektiver.
Jeg tror ikke skarp retorikk om matmangel vekker folk. Jeg tror heller det gjør at folk lar være å engasjere seg. Det blir for langt unna den virkeligheten folk flest står i.
I aktivisme og lobbyisme er jobben å argumentere for at din sak er viktigere enn alt annet. Hvis man ønsker å påvirke hvordan folk stemmer, derimot, så må man bruke en retorikk som har litt mer balanse og helhet. Og som gir gjenkjennelse og tar på alvor kompleksiteten i den verdenen velgerne lever i.
Ja, det er viktig. Når alle i Senterpartiet gjør et poeng ut av alt kjøttet de velter seg i, så tenker jeg at dette gidder jeg ikke høre på. Og får enorm sympati med alle grønnsaks- frukt- og kornbøndene her i landet som landbrukspartiet tydeligvis ikke bryr seg med.
Nyanser er tingen, ikke "håhåhå, så tøff jeg er-retorikk og alle dere byfolka med veggisen og latten skjønner jo ikkenoe" er så ferdig.
Jeg irriterer meg grenseløst over at Kiwi selger plommer fra Nederland i noe som må ha vært tidenes plommehøst i Norge, og tenker at vi trenger større fokus på dagligvarepolitikk, for det er jo der mye av problemet ligger.