Vis enkelt innlegg
Gammel 09-10-24, 14:17   #32
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er norskprodusert mat viktig?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Njaei. Ja, det er med, men det er ikke den aller viktigste saken, isolert. Jeg kommer aldri, aldri, aldri til å stemme Senterpartiet, for eksempel, fordi jeg syns de fremstiller landbruk, distrikt og bonden som en helt karikert figur, med det voldsomme kjøttfokuset. Jeg syns de som snakker orm landbrukspolitikk nesten aldri snakker om det i global skala, eller sammen med klima og miljø.

Jeg er ikke enig i premisset. Jeg syns veldig ofte at landbrukspolitikken bruker enkle retoriske grep som ikke ser ting i sammenheng.

Jeg er helt enig og ja, manglende helhetstenking er kanskje hovedproblemetet?
Og jeg er også enig i at retorikken ikke er god. Det er ikke et istykker-bombet Norge som bør være premisset og ingen dør av å redusere kjøttforbruket.
Men det er jo dessverre slike utsagn som vekker folk. Det ble jo ikke fart i denne tråden heller før retorikken ble skarpere.

Jatakk, begge deler. Jeg syns det er viktig med innenlands matproduksjon. Både med tanke på beredskap, klima og kulturhistorie. Det MÅ Norge bli veldig mye bedre på. Men vi kan ikke bli fullstendig proteksjonistiske heller. Vi må importere det vi ikke kan lage selv. Både fordi vi må ha et utvalg, og fordi vi også har et ansvar for resten av verden. Det nytter ikke at en norsk produsent lager prisvinnende ost når det er brie man har lyst på, liksom. Eller ris eller kassawa, som ikke kan dyrkes her.

Det finnes prisvinnende norsk brie, men det er ikke poenget. Vi skal og må importere. Som du sier, det er mye vi ikke kan produsere og kanskje er det ting vi kan produsere som vi burde importere (en del ferske grønnsaker om vinteren feks) og import er viktig for å smøre det internasjonale maskineriet.
Men i dag brukes feks de tollfrie kvotene på å importere industriost. De var i utgangspunktet tenkt brukt på feks Brie, og andre spesialoster, men slike oster betaler folk for uansett, så kvotene brukes til bulkimport av ost til industri.

Både ja og nei. Mat er ikke én ting.

Helt klart. Men det er vel lite som tyder på at hverdagsmat vil bli billigere av null toll.
Feks potet har vært helt uten toll siden 1 mai (til de norske potetene var klare 1.september,) de har økt med 20% i pris (dette er ca tall, det endrer seg daglig) og prisen til bonden økte med 0,25 kr 1 juli. Mangel i Europa oppgis som grunn til økt pris (i tillegg til generell prisvekst osv).

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat