Sv: Er norskprodusert mat viktig?
Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.
Kommer landbruk til å være med når du vurderer hva du skal stemme?
Njaei. Ja, det er med, men det er ikke den aller viktigste saken, isolert. Jeg kommer aldri, aldri, aldri til å stemme Senterpartiet, for eksempel, fordi jeg syns de fremstiller landbruk, distrikt og bonden som en helt karikert figur, med det voldsomme kjøttfokuset. Jeg syns de som snakker orm landbrukspolitikk nesten aldri snakker om det i global skala, eller sammen med klima og miljø.
Greier du å se at landbrukspolitikken ikke handler om bønder men om mat?
Jeg er ikke enig i premisset. Jeg syns veldig ofte at landbrukspolitikken bruker enkle retoriske grep som ikke ser ting i sammenheng.
Er det viktig nok med innenlands matproduksjon eller skal vi belage oss på import?
Jatakk, begge deler. Jeg syns det er viktig med innenlands matproduksjon. Både med tanke på beredskap, klima og kulturhistorie. Det MÅ Norge bli veldig mye bedre på. Men vi kan ikke bli fullstendig proteksjonistiske heller. Vi må importere det vi ikke kan lage selv. Både fordi vi må ha et utvalg, og fordi vi også har et ansvar for resten av verden. Det nytter ikke at en norsk produsent lager prisvinnende ost når det er brie man har lyst på, liksom. Eller ris eller kassawa, som ikke kan dyrkes her.
Og ikke minst, tror du maten blir billigere om vi importerer?
Både ja og nei. Mat er ikke én ting.