Sv: Er norskprodusert mat viktig?
Opprinnelig lagt inn av Malama, her.
Mens jeg faller av lasset fordi jeg ikke klarer finne ut hvem som faktisk evt HAR en politikk som sikrer dette. For det har ikek funket med blå, rød, rødt-grønn, blå-blå, blå-grønn eller blå-gul eller hvilken farge nå enn den regjeringa har hatt?
Det er helt riktig. Utviklingen har gått en vei uansett hvem som styrer. I litt varierende hastighet med selvforsyningen har gått langsom nedover jevnt og trutt.
Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.
Men dagens landbrukspolitiske spørsmål handler jo ikke om mat eller ikke mat. Det handler blant annet om utvalg, tilgang, pris, hvor og hvordan maten produseres og mye annet. Det finnes jo også mat som produseres andre steder enn i landbruket.
Og for å svare med samme retorikk; vi trenger ikke mat hvis vi blir bombet i filler.
Nei og det er vel her litt av kjernen ligger. For utvalg, tilgang, pris, hvor og hvordan er avgjørende for om det finnes mat eller ikke.
Og nei, om Østlandet er bombet i filler trenger de ikke mat. Men jeg tipper Nord-Norge da ville vært fornøyd med å ha en grunnleggende matproduksjon som var oppegående.
Men det er iofs ikke slike helt katastrofale situasjoner det handler om. Pr nå er vi så til de grader kjørt om viktig infrastruktur i Europa rammes av langvarig stans som følge av ekstremvær. Vi har i dag mangel på viktige medisiner som følge av flere fredelige situasjoner som har oppstått samtidig (epidemi, noe værrelaterte, svak krone, manglene innenlands produksjon og den ikke særlig fredlige krigen i Ukraina). En bivirkning av flere uheldige situasjoner samtidig.
Også lurer jeg litt på hvilken mat du tenker produseres uten landbruket (ut over vill-fisk, vilt, og viltvoksende vekster som kan spises)?