Vis enkelt innlegg
Gammel 09-10-24, 11:31   #16
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er norskprodusert mat viktig?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Du får litt få svar i trådene du starter av denne typen, Floksa.

Jeg skjønner at dette er veldig, veldig viktig for deg. Og det er ikke det at jeg er helt uinteressert i norskprodusert mat. Slett ikke.

MEN; på den store prioriteringslista over saker som gjør at jeg skal bestemme meg for hvilket politisk parti som skal få min stemme, så havner landbrukspolitikk og norsk matindustri veldig langt ned på prioriteringslista. Det er ikke uviktig, men det er mye jeg synes er enda viktigere.

Dette oppsummerer nok mine tanker også. Men jeg setter stor pris på engasjementet ditt, Floksa, og skal prøve å svare på spørsmålene du stiller.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Kommer landbruk til å være med når du vurderer hva du skal stemme?

Nei, det er ikke blant de sakene som engasjerer meg mest politisk. Utdanning/kompetansepolitikk, velferd, utenriks/sikkerhetspolitikk og klima er nok blant de sakene som i størst grad styrer hva jeg stemmer på. Det betyr ikke at jeg synes for eksempel helse, landbruk eller finans er uviktige områder (åpenbart), men jeg har ikke like god oversikt over hva som er de gode politiske løsningene på disse områdene. Jeg har selvsagt ikke svaret på de andre områdene heller, men der mener jeg i hvert fall en hel del.

Greier du å se at landbrukspolitikken ikke handler om bønder men om mat?

Ja, helt klart. Den siden ved landbrukspolitikken som jeg har minst oversikt over og som jeg ikke føler meg berettiget til å mene noe om i det hele tatt, er den som handler om arbeids- og driftsforholdene til bøndene. Den delen av landbrukspolitikken det er aktuelt for meg å mene noe om, er den som handler om sikkerhet og beredskap, klima og kulturlandskap, og selvsagt om matforsyning og forbrukersiden.

Er det viktig nok med innenlands matproduksjon eller skal vi belage oss på import?

Jeg synes det er vanskelig å svare på dette som et binært spørsmål. For meg høres det ut som premisset i spørsmålet er at det er et mulig scenario at all innenlands matproduksjon nedlegges. Det synes jeg høres lite sannsynlig ut. Hvis du egentlig spør om hvor liten innenlands matproduksjon vi kan akseptere, så vet jeg ikke hva jeg mener om det. Jeg setter jo pris på et rikt utvalg av ferske, kortreiste matvarer, men det må jo gjøres en kost-/nyttevurdering opp mot andre prioriteringer i samfunnet.

Og ikke minst, tror du maten blir billigere om vi importerer?

Jeg tror svaret på dette kan være på både ja og nei, og avhengig av hvilke varer vi snakker om. Prisen på matvarer påvirkes av mange forhold i tillegg til produksjonsland. I en verden hvor vi importerer all mat vil jeg tro det er en del andre forhold som har forandret seg drastisk også som vil slå ut på prisen.