Vis enkelt innlegg
Gammel 06-10-24, 10:35   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er norskprodusert mat viktig?

Først og fremst, Vegard er en god venn og jeg kjenner historien hans godt.
Men jeg må si at særlig uttalelsene til landbruksministeren provoserer meg voldsomt.
Han sier indirekte (eller egentlig dirkete) at Vegard ikke har drevet godt Nokon derfor ikke fått god nok økonomi. Jeg kjenner tallene og vet at Vegard er en faglig dyktig bonde med gode resultater. Eneste «feilen» han har gjort er å faktisk regne på sin egen økonomi. Han har alle forutsetninger for å lande en brukbar driftsøkonomi. Fjøset på garden brant for en del år siden og med god forsikring ble det bygd nytt og moderne uten at at det fordret mye gjeld. Faglig er drifta god og leverer helt klart på alle parameter.
Så ministeren tar altså feil.

For Vegard er det å legge ned en trist dag men også starten på et liv med helt andre og mye bedre forhold både rundt økonomi og ferie og fritid.

Så tenker jeg, skal Norge egentlig holde seg meg matproduksjon?
Det mest kan importeres billigere fra utlandet (ikke akkurat nå da, nå er krona svak og både egg og melk er billigere innenlands, men det vil sannsynligvis snu) og hva skiller i så fall mat fra andre varer? Burde vi fjerne både toll (på andre varer) og minstelønn slik at vi kan få varer og tjeneste billigst mulig?
Neste høst er det valg, et skifte av regjeringsfarge er sannsynlig. Det betyr enda vanskeligere forhold for landbruket. Selv om det skal sies, nedbyggingen av norsk matproduksjon og beredskap er ganske stabil uavhengig av hvem som styrer.
Jeg lever jo i et ekkokammer, så hva tenker andre?
Kommer landbruk til å være med når du vurderer hva du skal stemme?
Greier du å se at landbrukspolitikken ikke handler om bønder men om mat?
Er det viktig nok med innenlands matproduksjon eller skal vi belage oss på import?
Og ikke minst, tror du maten blir billigere om vi importerer?
Og noen få tall
Hver gård i Norge genererer ca 2,5 arbeidsplasser i alt fra meieri, slakteri, transport, handel, rådgiving, veterinærtjenester etc.
Landbruket mottar ca 35 milliarder i overføringer der ca 1/3 går direkte til bonden resten fordeles i systemet til alt fra å bevare vipa (en fugl) til reisestøtte for veterinærer.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...txT94Okyd73NEg

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat