Sv: Hva koster en fest?
Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.
Jeg synes 40- og 50-feiringer er så forskjellige at det blir meningsløst å generalisere, jeg. Alt fra badstulag (tar med vin) til tretopphytter (tar i hvert fall med vin) til middag på restaurant (niks vin), liksom. Som sagt, rammen, mer enn anledningen, avgjør om jeg tenker det er naturlig å ta med vin.
Sølvbryllup har jeg ikke vært i enda, så der er jeg litt blank. Husker jeg var i mine religiøse besteforeldres gullbryllup, da. Niks vin. 
Jeg var som nevnt i min fars 75-årsdag for litt tilbake, og jeg hadde nok gjort store øyne hvis noen av gjestene kom med medbragt vin. Annet enn som gave. Ellers er jeg enig med deg i at festene er forskjellige. Har dog ikke enda vært på fest på en restaurant, ikke en helaften iallfall.
Jeg har tenkt litt, og jeg TROR at noe av grunnen til at jeg aldri har tatt med vin i bursdag er at jeg har hatt med gave. Hvis jeg ikke hadde kommet med gave, er det mulig at jeg hsdde tatt med en vin. Men da hadde jeg nok gitt den, ikke sittet og ruget på den selv slik vi gjør på en vanlig jobbfest.
Og så tenker jeg på at min venninne som kommer fra like over kommunegrensen er vant til bygdefest (hennes ord), og ut fra det hun beskriver, så er nok festene hun er vant til av typen hvor folk har med seg drikke. Men det er også mye fyll på de festene.
Så ja, det er feil å generalisere. Fest er mye forskjellig.
|