Sv: Hvilke typer løk setter dere i høst?
Har bestilt hvitløk så langt. Pleier å sette noe blomsterløk også, det er så koselig å gå å glede seg til våren og være spent på hvordan de nye blomstene blir! I fjor kjøpte jeg hvite snøstjerner, har mange blå fra før og de har spredd seg i plena, men de hvite var såå fine, så mulig det blir en pakke til av dem. Kanskje store allium også, om jeg kan finne en plass til dem.
Vi har kalde vintre, mye snø og sein vår, påske/pinseliljer, krokus, scilla og snøstjerner trives godt og kommer år etter år. Krokus, scilla og snøstjerner sprer seg også, så jeg har et par skråninger i hagen med et blått blomsterteppe i april. Tulipaner og perleblomster har jeg hatt mindre hell med. De små påskeliljene man kjøper som dekorasjon planter jeg alltid ut etter at de har visnet, og de kommer også tilbake i et par år, men så blir de borte. Julerosene har jeg også lyktes med å spare til våren og plante dem ut, de blomstrer fra november til mai og dukker opp hver gang snøen blir borte, herlig å ha blomster å glede seg over også om vinteren.
Sist redigert av Galathea : 24-09-24 kl 11:28.
|