Sv: Lære å snakke fritt for forsamling?
For å bli trygg i rollen så er det mest mengdetrening som hjelper. I tillegg er det lurt å kunne litt om retorikk og kommunikasjon, slik at du klarer å strukturere budskapet ditt og gjøre det enkelt for mottakerne å oppfatte.
Noen har naturlig høy selvtillit og prater gjerne, men det trenger overhodet ikke å bety at de er gode på å presentere. Det kan bli for mye prat og for lite innhold og struktur. 
Selv har jeg hatt presentasjonsangst siden videregående. Det er nok mange grunner til det, men en av dem er at vi der lærte om alt man skulle og ikke skulle gjøre når man presenterer. For min personlighet så er det helt feil å skulle være hyperentusiastisk og morsom for å fenge publikum. Og siden jeg visste at det kom jeg aldri til å klare, og dermed ville bli en sånn dott som bare kjedet publikum, så lot jeg visst bare være å presentere ting. Det er helt utrolig hvor lenge man kan klare seg i arbeidslivet uten å stikke hodet frem!
Men, jeg ville jo ikke ha det sånn, og de siste årene har jeg tatt flere kurs for å hjelpe meg til å bøte på utfordringene. Både kurs for å håndtere selve angsten, og kurs i retorikk som har hjulpet meg til å planlegge budskapet jeg vil ha fram.
Hvis jeg skal holde viktige presentasjoner, eller presentere for mange, så øver jeg mye i forkant. Ikke på alt innholdet, for det kan jeg, men på hvordan jeg skal ordlegge meg. Spesielt trenger jeg å ha de første setningene klart for meg. Kommer jeg i gang, så blir jeg fort varmt i trøya og da går det mer av seg selv. Det er ikke nødvendigvis sånn at jeg bruker de innøvde frasene heller, men da har jeg dem å falle tilbake på hvis ting stokker seg.
For at øvingen skal ha ordentlig effekt så må jeg snakke høyt. Og jeg må gjøre det flere ganger, til jeg får flyt i fortellingen. Det betyr også at jeg må stå i ubehaget det er å øve til noe jeg gruer meg til, men jeg tror det også bidrar til å ta litt brodden av angsten når jeg skal i ilden. Og så merker jeg at å holde samme presentasjon mange ganger eller å generelt måtte snakke ofte, gjør at jeg blir mindre stresset. Blir det for lenge siden forrige gang, så bygger stresset seg opp igjen. Det var røft å komme tilbake etter pandemien. 
Jeg sparer også mentalt på tilbakemeldinger etter presentasjoner jeg har holdt. Folk har jo ikke fått med seg at jeg snubla litt i noen ord eller glemte noe. De er interessert i å høre det jeg har å si. Jeg har til og med fått høre at jeg er morsom. Tenk det! 
Så mine tips:
* Gjøre det så ofte du får muligheten
* Ha en storyline klart for deg, slik at du sikrer at budskapet kommer tydelig fram
* Tenke at "ær'e så nøye da?" 
|