Sv: Märtha Louise og media
Hvordan kongehuset brukes til markedsføring er et offentlig anliggende. Dersom det er inngått en avtale med en aktør i et marked, som hun vel definitivt er - det er ikke bare en familierelasjon dette her - så er brudd på den avtalen også et offentlig anliggende etter min mening. Selv om det formelt er Kongen som tar de avgjørelsene og har den myndigheten. Da kan den som tar de beslutningene - Kongen - velge å enten la avtalebruddene få konsekvenser eller å se gjennom fingrene med dem.
Om hun er prinsesse eller ikke bestemmer Kongen, selv om hun alltid er datteren til Harald så er det ikke gitt at hun alltid vil ha tittel. Nå har den danske dronningen ryddet opp i titler med litt hard hånd, hvor bl.a. prins Joachim ble veldig sår over at barna var fratatt titler, det ga dem etter sigende noe av en identitetskrise - så det er en mulighet der til å gjøre det samme om ønskelig, uten å "være førstemann".
Det er klart at for dem er det sikkert en sammenveving av offentlige interesser og private relasjoner, ser den. Men hadde det vært mitt barn så hadde jeg vel sagt at kan du ikke holde avtalen så er det bedre for både deg og oss at du ikke har den titlen og så setter vi deg "fri".
Margrethe gjorde det så Frederik skulle slippe:
"Det kom som et stort chok, da dronning Margrethe sidste år meldte ud, at prins Joachims børn ville blive frataget deres prinse- og prinsessetitler.
Nu sætter hun lidt flere ord på beslutningen. Det sker i et stort interview med Weekendavisen.
- Jeg er ikke rigtig glad for at komme ind på det, hvis jeg skal være ærlig. Jeg kunne godt sige noget, men man skal ikke sige alting, starter dronningen med at slå fast.
- For mig har det været vigtigt, at det ikke skulle være Frederiks lod at tage sådan en beslutning. Det var bedre, at det var mig. For så er det den gamle kone, der har besluttet det. Men det er lidt for tæt på endnu til at tale om, fortsætter hun.
Mistede titlerne
Konflikten opstod, da dronningen sidste år meldte ud, at prins Joachims børn - som han har med henholdsvis grevinde Alexandra og prinsesse Marie - fra 1. januar 2023 ikke længere skulle tituleres prinser og prinsesse.
I stedet ville de fremover have titel som grever og komtesse.
Beslutningen gav i dén grad anledning til kurrer på tråden i den kongelige familie.
Den fik således Prins Joachim til i et interview med Ekstra Bladet, at sige, at hans børn var blevet 'gjort fortræd'.
Efterfølgende mødtes han med sin mor på Fredensborg Slot. Her blev de enige om at se fremad, oplyste kongehuset i oktober.
'Gør mig ondt'
Konflikten tiltrak sig dog så megen opmærksomhed, at dronningen så sig nødsaget til at sætte ord på den i sin nytårstale ved udgangen af 2022.
- Jeg omfatter hele min familie med stor kærlighed til alle tider, sagde hun.
- Vanskeligheder og uenighed kan opstå i enhver familie, også i min. Det har hele landet været vidne til. At forholdet til Prins Joachim og Prinsesse Marie er løbet ind i vanskeligheder, gør mig ondt.
https://ekstrabladet.dk/underholdnin...titler/9639233
Sist redigert av Charlie : 12-07-24 kl 09:24.
|