Tråd: Fønkishus
Vis enkelt innlegg
Gammel 17-06-24, 12:39   #83
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fønkishus

I et levende språk er det vel naturlig at låneord "fornorskes", og jeg har nok også mine jeg irriterer meg over at folk sier feil, men tenker at så lenge jeg skjønner hva de sier så skal jeg ikke korrigere (med mindre de sier baguette - og uttaler alle bokstavene, da sliter jeg litt )

Jeg sier nok både funkis og fønkis, på samme måte som jeg sier både funker og fønker.
Ordet punk er jo nå etablert og i ordboka som pønk - så det kan jo hende at funkis blir fønkis etterhvert også.

Jeg sier køntri også.

Mablis kan jeg. Men jeg har overhørt noen omtale "Bølgen og Moi" som "Bølgen og moi (fransk uttale)" så det forbauser meg sånn sett ikke at noen kan finne på å forfranske Mablis.