Vis enkelt innlegg
Gammel 31-03-24, 10:21   #10
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.587
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om «eggmangelen»?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg antar og det samme som Elise.
Jeg har begynt å kjøpe egg på brett gjennom REKO-ringen. Det er store, fine egg hvor hønene har det ok.
I år har det vært mye salg av egg gjennom ulike idrettslag også (også lokal leverandør). - så da forundrer det meg når butikkene er tomme. (Altså, med utgangspunkt i salg av egg andre steder, så viser det jo at tilbudet er der? ) - men det går vel litt på hvilke leverandører Coop/norgesgruppen/rema har inn på leverandørlister si og?

Det fine med høner er jo at de legger et egg hver dag. Så selv om det gikk tomt på onsdag er det nye egg allerede torsdag.
Så tomt blir det ikke. Nortura har også tatt grep og bedt eggebøndene utsett gassing slik at man beholder verpehønene litt lengre enn normalt. Dette bidrar litt. Men høna har en biologisk kalender og vil slutte å verpe etter et gitt antall uker for å myte (skifte fjærdrakt) og restituere seg. Dagens hønerase er avlet for en produksjons syklus og verper betydelig dårligere etter myting. Eldre høneraser begynner å verpe igjen etter en pause. Men disse er betydelig mindre lønnsomme i utgangspunktet.

Billig mat har en pris man ofte ikke ser.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat