Sv: Gruffetråd #18
Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.
Vi er pliktige til å sende brev, så frustrasjonen/undringen må nok rettes høyere opp. Det er ikke mun favorittaktivitet heller, men bedre enn at en elev ryker i et fag fordi det er vanskelig å ha oversikt.
Jeg har ikke tenkt til å rette frustrasjonen noe sted som helst, ut over gruff i en gruffetråd på et forum. Jeg har heller ikke anklaget noen her i forumet, selv om flere ser ut til å ta det personlig.
Jeg lar meg derimot overraske litt over at det er så provoserende å få et lite innblikk i hvordan det oppleves fra andre enden. Er ikke det nyttig da? Jeg antar at det ikke er bare jeg som har reagert. Jeg skjønner at dere som lærere ikke har mulighet til å gjøre noe med det, verken formuleringen av brevet eller hvor ofte det må sendes ut (i motsetning til det elevene har inntrykk av, at det er forskjell på lærere hvor ofte de sender brev). Men det kan i det minste hjelpe å møte mottakerne med litt forståelse, hvis man er villig til å ta inn over seg hvordan det kan virke, i stedet for å fyre løs med selvfølgeligheter om hvordan det hadde vært om man skulle skrive individuelle brev, mansplaining av hva IV betyr, og gi inntrykk av at man er skikkelig teit om man blir stresset av slike brev. Jeg anbefaler i alle fall at dere uttrykker dere litt annerledes i RL, hvis noen foreldre eller elever tar kontakt og er bekymret på grunn av et sånt brev, eller lurer på om det er nødvendig. I min jobb er det da også masse greier folk opplever som frustrerende og uforståelig, med et regelverk som kan være både rigid og ulogisk. Men jeg tar det da ikke personlig, jeg har full forståelse for at det kan oppleves slik (har jeg noe valg? - hvis folk sier det oppleves slik så gjør det jo det), og i enkelte tilfeller er jeg langt på vei enig. Men det er ikke noe jeg får gjort noe med, ut over å gi min sympati med deres situasjon.
Som sagt, jeg forstår at det må gjøres, men synes personlig det blir mye, sammenlignet med hva jeg var vant med på ungdomsskolen, og VGS for ett til to år siden. I tillegg til at det virker mer alvorlig enn det egentlig er, når beskjeden kommer i form av et formelt brev i posten, i stedet for f.eks i en app (som i grunnskolen eller på yngste datters svenske VGS). Det er nå engang slik jeg opplever det, i min ende. Det er fortsatt bare gruff, ingen offentlig klage, angrep på lærere som yrkesgruppe eller enkeltpersoner, eller kampsak med krav om at det må opphøre. Jeg kommer ikke til å gå i fakkeltog. 
Sist redigert av My : 15-03-24 kl 20:00.
|