Sv: Kommune vil kun motta flyktninger fra Ukraina
Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.
eg vil gjerne gjenta det My skrev i et tidligere innlegg:
J
Å ta imot flyktninger er i utgangspunktet en utgift. Hadde det vært en inntekt, så hadde det aldri vært et problem å håndtere flyktninger. Men det er en utgift. En ganske stor utgift.
Så forsvinner ikke de pengene man bruker, inn i et sort hull. Klart det kan bli arbeidsplasser av det. Klart at det kan være med på å hindre fraflytting fra småkommuner (og derigjennom holde liv i lokalsamfunn). Men det er likefullt en utgift, og innimellom en ganske stor utgift. Kan vi være enige om det?
Ellers skrev Pøblis blant annet følgende
Dette høres fint ut, men det er jo bare tull. Selvsagt må vi vurdere hvor mye dette vil koste økonomisk. Vi må jo vurdere hva vi som land har råd til å betale for, og hva vi som land og kommuner har mulighet til å håndtere samtidig som vi håndterer de innbyggerne vi allerede har. Å ta imot ti millioner flyktninger er for mye, selv for Norge. Men å ikke ta imot noen blir for lite. Et eller annet sted mellom disse ytterpunktene må antall flyktninger vi tar imot, ligge. Norge kan ikke ta imot alle flyktninger. Å tro det er naivt. Men vi kan ta imot mange!
Jeg må svare på dette. Det er jo ikke "bare tull" - det er jo det flyktningepolitikk handler om. At det koster, gjør det ikke til "bare tull" at det er et ønske om å bidra og hjelpe der man kan, som ligger bak. OG jeg har virkelig ikke noe sted sagt at vi skal ta imot 10 millioner - det er en gigastråmann som jeg har vondt for å se hvor kommer fra. hvorfor skriver du det som svar til meg?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|