Vis enkelt innlegg
Gammel 06-02-24, 12:52   #32
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.856
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Offentlig sektor på nesten 62 %

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns det er litt ullent hva vi diskuterer her. Offentlig ansatte eller hvor mye av BNP vi bruker på offentlige greier?

For jeg kan være enig i at f.eks. mange offentlige organisasjoner begynner å bli topptunge, og oppdelingen av ulike selskaper ikke er økonomisk effektivt. Men når Gjems-Onstad begynner med "varme hender" så har jeg inntrykk av at han mener at flere offentlige oppgaver må settes bort til private, som helse og omsorg? Men så trekker han inn formuesskatt?

Jeg leste det ikke sånn i det hele tatt. Jeg oppfattet ham sånn at de "varme hendene" (tåpelig uttrykk) bør satses på og absolutt være en del av offentlig sektor, men at nettopp disse topptunge organisasjonene ikke må få lov til å vokse.

Det jeg fikk ut av det var at forholdene for privat sektor må legges bedre til rette slik at vi har råd til å finansiere den offentlige sektoren som trengs.

Og bare for å ha sagt det, ikke svar til Tally spesielt, jeg har jobbet i offentlig sektor med å bygge skoler og en barnehage. Det er ingen tvil om at kommunens satsing, blant annet gjennom min jobb, på skolebygging ga verdi til innbbyggerne i kommunen. Men verdiskapningen ble gjort av arkitektene, ingeniørene og entreprenørene som tegnet, beregnet og bygget skolene. Jeg vil gjerne at vi skal bygge skoler i fremtiden også, men da må ikke gravemaskinene og annet utstyr skattes i hjel sånn at ikke entreprenøren greier å holde firmaet i gang.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat