Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Jeg skrev særoppgave om tre bøker Jon Michelet. Barneboken Vår afrikanske eksplosjon (som er kjempegøyal, og politisk), Terra Roxa (jeg var ikke imponert over Michelets evner til å forestille seg å være jeg-karakteren; en detektiv-nonne) og Jernkorset, mener jeg å huske.
Vi skulle sammenlikne noe, enten samme forfatter, samme epoke, samme tematikk, tror jeg.
I tillegg måtte vi lese Vesaas (Fuglane ) og se Vesaas (Kimen ), og kan det ha vært Kristin Lavransdatter? Eller noe Ibsen? Jeg tror ikke det var Kristin Lavransdatter, for de leste jeg i 12-årsalderen og likte godt. Jeg kom opp i muntlig norsk og var ikke så begeistret for det vi hadde lest (så mulig det var en av Ibsens kvinneskikkelser). Husker norsklæreren satt bak sensor og gjorde kutt!-bevegelser over strupen da jeg raljerte i vei. Tror hun var redd min slakt ikke ville falle i smak. Men det gikk bra.
En folkefiende var på ungdomsskolen, vi måtte skrive den om i en moderne versjon. Det måtte Hiawata gjøre også, men et annet Ibsenstykke.
Hun hadde sikkert mensen.