Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten Moe
Så denne delt fra en kjenning på FB. Nå er vedkommende kjenning en sånn AP-fantast som er helhjertet deler alt som PR-apparatet til AP forer hen med, så en klype eller to med salt her, men den som har skrevet dette var først kritisk, men har ombestemt seg.
Jeg kan jo ikke noe om dette selv, så jeg klarer ikke å vurdere hva han sier:
Sitat:
KJERKOL SYNES IKKE Å VÆRE SKYLDIG I ALVORLIG PLAGIAT
Jeg har snudd etter å ha lest masteroppgaven og sett hva NRK, TV2 og VG samlet (med nesten fullt overlapp) har funnet av setningslikheter. Dette kvalifiserer IKKE som alvorlig plagiat. Jeg har vært forsker, sensor og veileder på et nærliggende område som denne oppgaven skriver om i ca. 12 år og mener jeg forstår meg på dette.
HVIS, og det er et veldig stort hvis, det ikke kommer fram nye eksempler på kopiering i Kjerkhol/X sin masteroppgave så er jeg kommet til at dette IKKE er noen stygg plagiatsak.
Masteroppgaven støtter seg på faglitteratur og fire dybdeintervjuer med ledere og undersøker hvordan helse og velferdsteknologi påvirker lederfunksjonen der caset er et samarbeid mellom flere kommuner om driften av et call-senter i en region i Trøndelag. De finner at samarbeidet og den nye teknologien bidrar til en "utvidet lederrolle", behov for en mer fleksibel ("årvåken") lederstil, at asynkrone fellesskap gir læringsutfordringer og at tjenesten generelt oppleves å være en del av et økosystem. (De forklarer alt dette godt.)
Generelt:
Teoridelen er litt vel bred og har en svak rød tråd, mens metoden virker modent og meget godt redegjort for (SDI-metoden). Og den brukes!
I det lengste av de to avsnittene som er kopiert som handler om "informanter" ("... Flere av våre informanter ...") er neste setning "I vår forskning fant vi at lederne mener ...". Dette styrker Kjerkols forklaring om at de i et tidligere utkast hadde drøftet resultater på samme område i tidligere oppgaver.
Oppsummert: Resultatene som er grundig redegjort for - både knytningen til teorier i litteraturen og egne empiriske funn (4 intervjuer+IKT-intervjuer), berøres ikke av de kopierte formuleringene. Disse formuleringene dekker kanskje 30 linjer av en godt skrevet oppgave med 121 sider og ca. 2600 linjer med egen tekst. Hvis de fremlagte avsnittene er alt som er kopiert er dette IKKE alvorlig plagiat etter min mening. Jeg har snudd etter å ha sett nøye på oppgaven!
Han her som skriver: https://www.facebook.com/thomas.laudal