Vis enkelt innlegg
Gammel 16-12-23, 08:41   #42
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.902
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serverer vi i selskap 2. juledag?

Jeg kunne godt servert lapskaus til gjester. I min verden er ikke lapskaus restemat og i hvertfall ikke hurtigmat. Disse lapskausposene i frysedisken som noen serverer med oppkuttet pølse eller medisterkaker eller hva som helst, kvalifiserer ikke til tittelen lapskaus, spør du meg. Det er knapt spiselig. Det jeg kaller lapskaus, er strimlet oksekjøtt som stekes og deretter trekkes mørt i en god kraft, deretter tilsettes potet, kålrot og gulrot og kokes i samme kraft (bare akkurat nok kraft til kokeprosessen, ellers blir det suppe). Vi serverer den med flatbrød og tyttebærsyltetøy. Jeg kunne godt servert dette med pinnekjøtt eller annet saltet kjøtt, men jeg tror nok det må bli noe mer julete akkurat denne dagen. Vi er ikke lei julemat 2. juledag, vi spiser ikke julemat før juleaften og vi skal nok litt lenger ut i romjula før vi blir lei. Jeg tror det samme gjelder gjestene.

Det er ønske om noe koldtbordaktig, så da blir det vel det. Rester av ribbe og kanskje pinnekjøtt som spises i hjemmebakte lefser, juleskinke (kald?), eggesalat, potetsalat, grønn salat, spekemat, roastbeef, eggerøre, flatbrød, lefse…. Noe mer? Burde kanskje vært noe varm mat? Noe som skiller det litt mer fra julefrokosten? Gjestelisten er utvidet til 14, så det trengs litt mat. Dessert tenker jeg blir kaffe, julekaker og julegodteri, jeg tror ikke jeg gidder å lage noen egen dessert.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat