Sv: «B.ms.g.tt» på tv
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Ja, det skjønner jeg, men det er ikke det jeg skrev. Jeg skrev at hvis faren hadde snakket norsk med barnet sitt, ville barnet lært seg norsk. I det minste kunne forstå det.
Ja, skjønte det, og er enig. Det var bare en kommentar til den siste setningen, om at det er spesielt å ikke snakke morsmålet sitt med barnet sitt. Jeg synes også det er spesielt, og det forundret meg veldig med den familien jeg nevnte, hvor barnet kunne hatt veldig god nytte av å i det minste forstå litt svensk, når de skulle bo i Norge. Og syntes da det var et enda mer spesielt valg å i tillegg plassere ungen i internasjonal skole. Men har sett det hos andre også, så det er kanskje ikke så uvanlig.
Et barn i klassen til en av mine hadde foreldre som begge kom fra et annet land. Ikke bare lot de være å snakke morsmålet sitt med barnet sitt, men de sendte en gang ut en indignert e-post, der de mente at det var rasistisk av medelevene når de antok at barnet deres forstod språket fra foreldrenes hjemland. Barnet deres var født i Norge og var like norsk som de andre i klassen, og kunne så visst ingen andre språk, bare fordi hen hadde annen hudfarge. Det kom etter en time hvor de snakket om språk og hvilke språk barna i klassen kunne (det var veldig mange ulike språk, veldig mange av barna i klassen hadde en eller begge foreldrene fra andre land).
Sist redigert av My : 29-11-23 kl 10:53.
|