Sv: «B.ms.g.tt» på tv
(utrolig kjelkete å bare greie å diskutere fra PC, må si det)
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Hvordan kan dere "gå bak ryggen" til vedkommende å ordne det hvis dette krever at dere bryter samtykkelovgivning? Mulig jeg misforstår, men jeg mente ikke at dere skulle gjøre noe kriminelt.
Quoter meg selv først (det må være toppen av stormannsgalskap ) Men det jeg lurer på er om det er noe jeg har misforstått i situasjonen du bekriver fordi:
Slik dere (pøblis, pappalille og input) burde det vært mulig å fått vergemål på personen da personen ønsker seg resultatet, men selv saboterer for prosessen. (Vi hadde tidligere i tråden en diskusjon om feks vektnedgang. Jeg er klar over at mange mennesker ønsker å gå ned i vekt, men ikke greier å mestre prosessen. Forskjellen mellom dette - som jeg regner som normalt - er at de vet det. Og i parantes bemerket, dette er jo grunnen til at personer nå går "mann av huse" for å bruke de nye slankemidlene som er kommet på markede: De innser at de trenger hjelp til å mestre prosessen. Jeg tenker på personer som virkelig, virkelig ønsker seg et resultat, saboterer prosessen og selv ikke innser det)
Opprinnelig lagt inn av Pappalille
Jeg har selvsagt begrenset erfaring med dette, men i forbindelse med helse er det jo utrolig enkelt. Alle voksne, samtykkekompetente mennesker kan ta med seg hvem de vil til legen. Da har den som har med seg noen anledning til å ta opp kun de konkrete casene som vedkommende vil gi informasjon om, samtidig som vedkommende kan holde privat det som vedkommende ønsker. Dette er jo en "enkel" måte å gi andre innslipp i noe, men ikke alt.
Det jeg beskriver her er jo en enkel måte å omgå samtykke på som jeg mener er helt innafor (og lurer på om du synes det? For det vil klargjøre om vi diskuterer de samme tingene)
Opprinnelig lagt inn av him
Ja, vi er ikke uenige om dagens prosess, jeg poengterer at dagens prosess er for svart-hvit. Det er en kjempestor gråsone, og for mange vil det jo være slik at de kanskje er i fullt stand til x, men ikke y.
Dere (pøblis, spesielt) mener altså at det er enkelt å gjennomføre vergemålsprosesser?
Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.
Vergemålsprosesser er ikke alt eller ingenting, @him .
Og litt "vittig" i forhold til det vi diskuterer: https://www.nrk.no/norge/datatilsyne...het-1.16630825 (det ser ut som om det er noe lignende som det vi diskuterer i og med datatilsynet sier det er gjort med forsett)