Vis enkelt innlegg
Gammel 21-11-23, 10:07   #151
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: «B.ms.g.tt» på tv

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Dette er faktisk ekstremt viktig. Jeg har mastergrad og skriver daglig dokumenter i offentlig forvaltning. Jeg er stort sett frisk og rask og i jobb, men de få gangene jeg har fått brev fra NAV, så har jeg svært ofte måttet henvende meg til dem for å spørre om hva de egentlig forsøker å formidle til meg. Da er det noe riv ruskende galt i måten de kommuniserer på.

Det ser de egentlig ut til å være klar over, men det er svært liten endringsvilje å spore.

Eksempel: i høst har det vært en sak i mediene om en mann som mistet kona si og samme dag fikk brev om at han var fratatt barnetrygd. NAV har klart å ta kritikk på at brevet ble sendt så raskt etter at hun døde, og sier at de har endret rutiner på akkurat det. Det de derimot ikke gjør er å endre formuleringen i brevet til noe som ligner: "Det var din kone som mottok barnetrygd for barna, for at barnetrygden skal overføres til deg så må du søke om det, og det gjør du her: "link til rett søknadsskjema" " Det er jo ikke noe behov for å vektlegge at ytelsen ikke lenger utbetales til henne, men hvordan han skal forholde seg for å fremdeles få den.

Jeg har ikke sett serien, men forholder meg til NAVs kommunikasjon rett som det er, både som arbeidsgiver og som hjelper for å tolke kommunikasjonen for andre.

Jeg er så hjertens enig i det Tjorven skriver! Mediene burde gjøre en grundig sak på det. Og en grundig og helhetlig evaluering av hvordan vi tenker at NAV fungerer i sin dobbeltrolle som hjelper for de som trenger det, og tilsyns- og kontrolletat.