Sv: «B.ms.g.tt» på tv
Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.
Dette er faktisk ekstremt viktig. Jeg har mastergrad og skriver daglig dokumenter i offentlig forvaltning. Jeg er stort sett frisk og rask og i jobb, men de få gangene jeg har fått brev fra NAV, så har jeg svært ofte måttet henvende meg til dem for å spørre om hva de egentlig forsøker å formidle til meg. Da er det noe riv ruskende galt i måten de kommuniserer på.
Det ser de egentlig ut til å være klar over, men det er svært liten endringsvilje å spore.
Eksempel: i høst har det vært en sak i mediene om en mann som mistet kona si og samme dag fikk brev om at han var fratatt barnetrygd. NAV har klart å ta kritikk på at brevet ble sendt så raskt etter at hun døde, og sier at de har endret rutiner på akkurat det. Det de derimot ikke gjør er å endre formuleringen i brevet til noe som ligner: "Det var din kone som mottok barnetrygd for barna, for at barnetrygden skal overføres til deg så må du søke om det, og det gjør du her: "link til rett søknadsskjema" " Det er jo ikke noe behov for å vektlegge at ytelsen ikke lenger utbetales til henne, men hvordan han skal forholde seg for å fremdeles få den.
Jeg har ikke sett serien, men forholder meg til NAVs kommunikasjon rett som det er, både som arbeidsgiver og som hjelper for å tolke kommunikasjonen for andre.
Jeg er så hjertens enig i det Tjorven skriver! Mediene burde gjøre en grundig sak på det. Og en grundig og helhetlig evaluering av hvordan vi tenker at NAV fungerer i sin dobbeltrolle som hjelper for de som trenger det, og tilsyns- og kontrolletat.