Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten Moe
Har ingen mening om ham og hans eventuelle diagnoser eller helse.
Men på generelt grunnlag - forskning viser at mennesker med penger og makt er mer tilbøyelige til å bryte regler, stjele og lyve. Fordi de føler seg berettiget og hevet over osv. Samtidig er det et klart inntrykk at dersom en som har råd til å kjøpe ost rapper en ost så er det raskt årsaksforklart også av omgivelsene at det er fordi han er psyk og ikke fordi hen er en tyv. «For hen hadde jo hatt råd til å kjøpe osten». Det er interessant at det så raskt er konklusjonen. Tyveri er liksom noe man gjør av nød? Jeg tenker vel at tyveri først og fremst er et uttrykk for tyvens verdier og ikke et uttrykk for tyvens økonomi? 
Det blir vel de samme mekanismene som når man trer over andre grenser. Man har lyst til/ på noe og de fleste av oss selvregulerer de følelsene. Ikke fordi det er det vi helst vil men fordi det er riktig. Og så er det blant resten sikkert noen som har tvang men ganske mange også som setter egne behov/ lyster foran samfunnets oppfatning av grenser. Men blir man tatt ville vel jeg også sagt at jeg var syk og/ eller fattig og/ eller :insert: For det ville vel vært det rasjonelle å si der jeg sto med en laks i lomma. 
Er ikke så interessert i akkurat ham (og håper han får helsehjelp om det er det som er aktuelt) men synes det er interessant hvordan privilegier både kan gjøre folk mer tilbøyelig til å krysse grenser og å bli unnskyldt for det av andre.
|