Vis enkelt innlegg
Gammel 03-10-23, 10:03   #31
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.836
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Strømutveksling har i alle år gitt oss fantastisk billig strøm, frem til og med 2019. Såpass at i 2019 var de fleste kraftselskapene kraftig bekymret over hva i alle dager de skulle gjøre dersom prisene holdt seg så lave over tid.

Med stadig større variasjon mellom tørre og våte år, så blir også strømutveksling helt nødvendig både for å i det hele tatt ha nok kraft i tørre år, og for å stabilisere kraftprisene noe.

Mer her, for spesielt interesserte: https://www.stortinget.no/globalasse...et-2021251.pdf


Konsumprisindeksen oppgis både med og uten energielement (KPI-JAE?), så det er ganske lett å se hvor mye den slår inn.

Ja, strømutveksling er totalt sett et gode. Og at det oppgis med og uten, det var det jeg mente å få frem, men jeg er klønete med ord i forhold til deg.

Sånn egoistisk sett så er det jo ikke så kjekt med disse kablene over sognefjorden og sånn som skal bygges i årene som kommer. Pent presentert i lokalavisa som "Vil gjøre strømmen dyrere". Jeg vet jo at for samfunnsøkonomien s\å er det vesentlig å løse opp i disse flaksehalsene.
Selv om det for meg og oss her i bår region betyr dyrere strøm slik situasjonn er nå. Men, at vi har en flyt av strøm over landegrensene er jo viktig både for vår energisikkerhet og markedet.

Jeg burde nok lest meg mer opp på hvor mye strømmen slå inn på kpi, men det har jeg ikke gjort enda.

Men, hvem er det som driver denne prisveksten? Kan trolig rekke opp hånden. Vi. Føler i alle fall det. Pengene renner ut til ny bil, dyr mat, og alt det måtte være.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat