Sv: Leger må leve
Jeg er faktisk uenig i at unntakene per def er uforsvarlige. Men noen har vakter som er så travle at lengden blir uforsvarlig.
Min opplevelse etter noen år i jobb på ulike steder er heller at arbeidsgiver ikke åpner for å betale overtid for tiden man faktisk jobber. For mange leger trenger mer tid enn definert arbeidsdag eller vakt for å komme i mål med oppgavene. Man er redd for å gjøre feil, vil sikre at man ikke har glemt noe, tar en runde til for sikkerhets skyld, tar en siste pasient for å avhjelpe nestemann på jobb når det kom så mange pasienter samtidig osv. Man jobber mer enn noen vet fordi det ikke registreres noe sted og man får i hvert fall ikke betalt for det. Arbeidsgiver.giver får heller ikke vurdert forsvarlighet.
Det er mye skam knyttet til det å gjøre feil, det å jobbe ineffektivt, det å ikke utvikle seg så raskt som man tror omgivelsene forventer. Og mange velger dessverre fremdeles å bære belastningen selv og i stillhet.
Når det gjelder lønn har jeg møtt så mange teite fantasier opp i gjennom årene at jeg ikke har ord. En pasient blunket til meg kl. 03something da jeg var i turnus i -06; Ja, du tjener vel godt over millionen for dette, du?
Da hadde jeg årslønn på 330.000 med 8-delt vakt. Og nei, så lenge jeg ikke tok vakansvakter så fikk jeg ikke mer enn 330.000 i året, men naturligvis jobbet jeg 59-timers uker og 3 x 15-timersvakter ganske ofte for sånn var vaktplanen.