Vis enkelt innlegg
Gammel 01-10-23, 08:53   #19
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Leger må leve

Jeg er faktisk uenig i at unntakene per def er uforsvarlige. Men noen har vakter som er så travle at lengden blir uforsvarlig.

Min opplevelse etter noen år i jobb på ulike steder er heller at arbeidsgiver ikke åpner for å betale overtid for tiden man faktisk jobber. For mange leger trenger mer tid enn definert arbeidsdag eller vakt for å komme i mål med oppgavene. Man er redd for å gjøre feil, vil sikre at man ikke har glemt noe, tar en runde til for sikkerhets skyld, tar en siste pasient for å avhjelpe nestemann på jobb når det kom så mange pasienter samtidig osv. Man jobber mer enn noen vet fordi det ikke registreres noe sted og man får i hvert fall ikke betalt for det. Arbeidsgiver.giver får heller ikke vurdert forsvarlighet.
Det er mye skam knyttet til det å gjøre feil, det å jobbe ineffektivt, det å ikke utvikle seg så raskt som man tror omgivelsene forventer. Og mange velger dessverre fremdeles å bære belastningen selv og i stillhet.

Når det gjelder lønn har jeg møtt så mange teite fantasier opp i gjennom årene at jeg ikke har ord. En pasient blunket til meg kl. 03something da jeg var i turnus i -06; Ja, du tjener vel godt over millionen for dette, du?
Da hadde jeg årslønn på 330.000 med 8-delt vakt. Og nei, så lenge jeg ikke tok vakansvakter så fikk jeg ikke mer enn 330.000 i året, men naturligvis jobbet jeg 59-timers uker og 3 x 15-timersvakter ganske ofte for sånn var vaktplanen.