Sv: "Sterke" og "svake" elever
Jeg jobber som lærer og innrømmer at disse uttrykkene brukes mye. Jeg prøver stadig å finne erstatninger som ikke høres så stigmatiserende ut og som egner seg til muntlig bruk, men det blir mye av typen "god" og "ikke-så-god" i faget det gjelder.
Min erfaring er også at det er sjelden elever klarer seg dårlig i alle fag, og at det i såfall er snakk om svikt i motivasjonen og ikke i evnene. Jeg ser at kollegaene mine er veldig flinke til å fremheve elevenes sterke sider i fag de sliter med, de som er dårlige til å formulere seg i norsk skriftlig kan f.eks. være kjempeflinke i muntlige framføringer.
I disse tider med nivådeling og differensiert undervisning er det en utfordring å ikke stemple de elevgruppene som trenger spesiell tilrettelegging, verken på den ene eller den andre måten.
__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
|