Sv: Studentflyttetråden!
Opprinnelig lagt inn av My, her.
Nå er dette studentflyttetråden, og min er ikke student, hun skal begynne på vgs, men jeg deltar likevel siden hun tross alt vil trenge mye av det samme. Så siden hun bare er 15 så forsørger vi henne fortsatt, og får barnetrygd, så hun vil fortsette å få det samme som hun ville fått om hun bodde hjemme, inkl tak over hodet og mat. Borteboerstipendet fra lånekassa dekker stort sett hele leieprisen på hybel, i følge andre som bor der allerede (billig, kommunal hybel), og hun får som sagt gratis varmt måltid på skolen hver dag, så det blir nesten billigere enn å ha henne hjemme. Om hun vil ha jobb for å spe på med ekstra lommepenger så blir det opp til henne selv, men målet er at det ikke skal være nødvendig, siden jeg tenker det kan bli nok med skole, trening og alt som er nytt.
Frøkna flytta jo også hjemmefra for vgs, og vi gjorde det sånn at jeg betalte hybelen + mobilabb, og hun hadde borteboerstipendet til daglige utgifter (mat, transport, hygiene, klær (inkl treningsklær), reise hjem). Det var nyttig læring for henne; hun lærte fort å få pengene til å rekke, og har klart seg veldig fint økonomisk som student også.