Vis enkelt innlegg
Gammel 08-05-23, 00:24   #32
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.863
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ap vil stoppe private helsetilbud

Jeg tenker at vi i Norge i dag er vant til å bruke ganske mye helsehjelp på helt prosaiske ting som vi burde kunne vente ut og/eller ordne selv. For å være litt brutalt ærlig, og til dels sparke meg selv på leggen.

Det er også betydelige ressurser som går med til konsekvensene av livsstilspåførte plager (hva enten det er overvekt, mangel på fysisk aktivitet, røyking, risikosport og hvahardu. Ta gjerne med trampoliner, håndball og el-sparkesykler. ) Har du vrikket foten kunne man ventet det ut med beinet på en krakk. Men man går på legevakta og får røntgen for sikkerhets skyld. Må jo si at vi bruker enormt med ressurser på svangerskapsoppfølging. Er det virkelig nødvendig for alle? Kunne man gjort det som skoletannlegen gjør - flertallet trenger ikke komme så ofte, de som er i risiko kommer oftere? Kan vi jobbe smartere? Kan man gå rett på apoteket for noen ting, og farmasøyten ordne det? Kan helsesekretæren ta flere avgjørelser? Kan sykepleieren? Hva med helsepersonell som bruker utdannelsen og tiden sin på å sprøyte plastikk inn i ansikter?

Bare noe jeg har tenkt på. Er ganske bekymret for hvordan det går framover med flere eldre og pleietrengende. Når 1/5 av befolkningen allerede i dag jobber med helse og omsorg er det ikke realistisk at vi kan opprettholde dagens tilbud med en sterkt økende brukergruppe. Vi trenger å se på hvordan det skal la seg gjøre. Tror det kan komme til å koste - noe annet enn bare penger.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat