Vis enkelt innlegg
Gammel 06-05-23, 13:06   #1
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.246
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Ap vil stoppe private helsetilbud

Kort oppsummert ønsker Ap å "regulere det private helsemarkedet strengere gjennom en omsetningsavgift på helseforsikringer" samt å få en "godkjenningsordning for etablering av privatfinansierte helsetjenester når slike etableringer svekker nødvendig tilgang på helsepersonell i den offentlige helsetjenesten".

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...r-en-noedbrems

La meg først bare presisere at jeg er langt over på venstresiden. Jeg er ikke interessert i at vi skal privatisere helsevesenet. Samtidig føler jeg at vi er på ville veier nå, og jeg tviler på at Ap-forslaget gjør noe med de faktiske problemene.

Et nylig eksempel fra noen jeg kjenner. Fyren følte seg dårlig på kvelden, reiste seg litt brått opp og svimte deretter av. I fallet fikk både hånden og skulderen en dult, men han trodde det gikk fint. Neste dag hadde han fått såpass vondt i spesielt hånden, at han ville ha den undersøkt. Han dro ganske tidlig ned til legevakta. Egentlig skulle han vært på jobb, men den dagen gikk det rett og slett ikke. En hel arbeidsdag gikk med til å vente på legevakta. Vente og vente og vente. Og innimellom bli undersøkt, for så å vente og vente og vente igjen. Resultat: Det var brudd i et lite bein i hånden, men det ville gro av seg selv og alt ellers var fint. Egenandelene kom opp i en tusenlapp.

Det ville sikkert kostet noe mer å gå til en privat aktør, men da hadde han neppe brukt opp en hel arbeidsdag.

Hadde fyren vært en ulykkesfugl, så hadde han kjøpt en privat helseforsikring, og dermed unngått å kaste bort en hel dag på ingenting.

* Det hadde vært bedre for ham - han hadde fått unna noe jobb, slik at han ikke følte han havnet på etterskudd. Han hadde også kunnet fått seg skikkelig mat og drikke, heller enn å måtte hente seg noe fra en automat.
* Det hadde vært bedre for jobben hans - de hadde fått utnyttet sin arbeidstaker, og han kunne tjent penger
* Det hadde vært bedre for samfunnet - de måtte ikke betale for en hel sykedag - kanskje han hadde endt opp med å jobbe dette inn ved å jobbe litt mer på kvelden

Kan noen forklare for meg hvorfor vi ikke klarer å effektivisere for eksempel legevaktene bedre? Det hadde gjort allverdens forskjell om fyren, etter å ha gått gjennom den første silingen, hadde fått beskjed om at han kunne komme tilbake for eksempel kl. 13, og at man da ville tatt røntgen. Det ville gitt ham noen timer med jobbing. Og ikke minst ville han ikke følt at den dagen var så totalt bortkastet.

Jeg vet at mange stillinger innenfor det offentlige helsevesenet ikke blir besatt. Men er det fordi det er så mange private aktører, eller er det andre årsaker? SSB forteller at 1 av 5 (altså 20 %) av sykepleiere jobber ikke innenfor helsevesenet etter 10 år. Det er ganske mange, det.

Jeg jobber ikke innenfor helsevesenet (det er nok ganske tydelig), men hvorfor klarer man ikke å finne bedre løsninger?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat